Na czym pomoc psychologiczna online? Czym różni się od tradycyjnej wizyty w gabinecie? Jakie są jej zalety, a jakie wady takiego rozwiązania? O tym dowiesz się w tym tekście.

Rodzaje pomocy online.

Rozważając formę pomocy możemy udać się do stacjonarnej placówki lub skorzystać z stosunkowo nowego rozwiązania jakim jest pomoc online. Specjaliści poprzez pomoc online mają na myśli kontakt za pomocą telefonu, wideorozmowy, chatu lub pisania e-maili.

Skuteczność porad i psychoterapii online.

Szereg badań naukowych, prowadzanych już od 20 lat pokazuje, że terapia online jest równie skuteczna, jak tradycyjne wizyty w gabinecie. Badani osiągali podobne efekty bez względu na formę pomocy (internet vs bezpośredni kontakt), a efekt poprawy w podobnym stopniu utrzymywał się w czasie.

W kontakcie tkwi siła.

Gdzie więc tkwi różnica? W jakości relacji. Z innych badań, oceniających efektywność różnych rodzajów terapii psychologicznych i psychoterapii wynika, że to nie tyle metoda pracy specjalisty, co właśnie jakość kontaktu między obiema stronami jest najważniejszym czynnikiem, który pomaga. Na rodzaj tego kontaktu mają wpływ różne rzeczy, w tym cechy osobowości pomagającego i klienta, życzliwe nastawienie tego pierwszego, szacunek i głębokie zainteresowanie problemem, z którym klient przyszedł… długo by wymieniać. Nie dla wszystkich bezpośrednia fizyczna bliskość będzie warunkiem koniecznym, aby taką dobrą relację nawiązać. Dla wielu osób będzie wręcz przeszkodą, aby poczuć się swobodnie!

 

Kontakt a pomoc online.

Poniżej zamieszczam moje spostrzeżenia związane z poradami psychologicznymi online:

Rozmowa wideo niesie ze sobą wiele cech, które odbieramy jako realny kontakt. Widzimy się wzajemnie i słyszymy. Możemy reagować na własne emocje.

Rozmowa telefoniczna zabiera nam aspekt wizualny, tym ważniejsze jest nastawienie na uważne słuchanie.

Rozmowa poprzez chat wciąż daje nam możliwość prowadzenia dialogu. Pozbawia nas jednak informacji wzrokowych i emocji brzmiących w głosie. Z drugiej strony daje obu stronom czas, aby zastanowić się nad swoją wypowiedzią i zmusza do budowania jasnych, przemyślanych komunikatów.

Porada e-mail niesie ze sobą dobrą możliwość aby klient poukładał sobie w głowie “historię problemu” i rozważył go z różnych perspektyw, co ma dobre strony. Jednak istnieje spore ryzyko błędnego zrozumienia wymowy maila przez pomagającego, który ma małe możliwości zdobycia dodatkowych informacji. Ten rodzaj usługi zostawiłabym dla działań raczej psychoedukacyjnych, kiedy głównie chodzi o dostarczenie informacji.

Zalety terapii online.

Jako psycholog online pracowałam już z wieloma klientami. Postaram się podsumować powody moich klientów, dla których sięgnęli właśnie po to rozwiązanie.

Wygoda.

To co moi klienci najbardziej sobie cenili w tym rozwiązaniu to wygoda. Mogli umawiać się ze mną w wolnej od pracy chwili. Nie musieli tracić czasu na dojazdy w przeważnie zakorkowanych miastach lub oddalonych od tradycyjnych gabinetów wsi i miasteczek. Wykorzystywali czas, kiedy dzieci spały lub były zajęte zabawą, a nie mieli z kim ich zostawić.

Wybór.

Sporo osób z małych miejscowości wolało skorzystać z usług psychologa przez internet, po to, aby mieć wybór i pracować ze specjalistą, z którym połączyła ich dobra relacja.

Dyskrecja.

Dla moich klientów z miejscowość, gdzie wszyscy się znają było ważne, aby nie być “na językach” bliskich i dalszych znajomych. Dla innych było ważne, aby najbliższa rodzina nie wiedziała, że korzystają z pomocy psychologa. I nie chodzi tutaj o niechęć do otrzymywania wsparcia ale o przypadki, gdy ta wiedza utrudniłaby naprawę relacji.

Anonimowość.

Bardzo dużo moich klientów nie odważyłaby się na spotkanie  z psychologiem “twarzą w twarz”. Problemy, których ich trapiły były dla nich zbyt intymne i nie daliby rady. Lub sami powątpiewali, że ich trudności to rzeczywiście coś realnego, a nie “wydziwianie”. Często byłam pierwszą osobą, której odważyli się na ujawnienie swojej trudnej historii, a pomógł im właśnie dystans między nami! Uważam, że gdyby tego dystansu nie było, wielu z nich nie trafiłoby do gabinetu i do dziś ich problem byłby dla nich ciężarem.

Mobilność.

Charakter pracy wielu moich klientów wymusza częste podróże i nieobecności. Dzięki terapii online mogliśmy pracować wszędzie tam, gdzie los ich zawiódł, bez względu na warunki i odległość. Podobnie, psycholog online był dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy mieszkają za granicą, a z przyczyn językowych lub kulturowych woleliby uzyskać pomoc od krajana.

Cena.

Pracując w ramach poradnictwa internetowego mogę zaoferować niższe ceny za swoje usługi. To również był ważny argument dla moich klientów.

Komfort.

Ostatecznie liczy się relacja między klientem, a pomagającym. Wielu osobom nie przeszkadzała dzieląca nas odległość i czuliśmy się komfortowo podczas wspólnej pracy.

Osobiście dodałabym jeszcze do tej listy nastawienie psychologów i terapeutów odnośnie pracy poprzez internet lub telefon. Jeśli specjalista nie czuje się swobodnie, to i nie będzie gotowy aby skupić się na tworzeniu tego, co “leczy” najbardziej: dobrego, pełnego szacunku i zaangażowania kontaktu.